Pagina 1 van 1

Beginnersguide je motor "opfokken"

BerichtGeplaatst: wo dec 07, 2011 4:23 pm
door MarcEM2
Voor de meeste non-turbo motoren.

LET OP: Het is nooit een plus plus plus verhaal, altijd de combinatie die vermogen mogelijk maakt.

Afbeelding
Intake:
Vervang het OEM luchtfilter voor een CAI/WAI/Coolchamber
CAI = cold air intake = Bedoelt om zoveel mogelijk koude lucht aan te zuigen. Deze zit meestal voor bij de bumper.
WAI = Warm air intake = Kortere inlaatbuislengte; betere gasrespons en meer koppel in laag/midden toeren dan een cai.
Coolchamber = Kortere inlaatbuislengte en warme lucht afscherming, iets waar je wel last van hebt bij een wai.

Wat is nou beter?
Dit hangt er meer vanaf waar jij op zoek naar bent. Verhalen gaan dat een WAI een snellere response geeft, andere zeggen weer dat koude lucht zowiezo beter is. Een leuk testje:
http://www.nissanforums.com/l31-2002-20 ... s-wai.html

Afbeelding
Header:
Vervang je OEM spruitstuk voor een aftermarket spruitstuk, aan jou de keuze of 't een 4-2-1 of een 4-1 spruitstuk zal zijn.
- 4-2-1 geeft meer vermogen/koppel onderin de toeren
- 4-1 geeft meer koppel/vermogen in de hoge toeren.

Afbeelding
Katalysator:
Verder is een katalysatorvervanger geen slecht idee, de originele katalysator is een hele flinke begrenzer in je uitlaat... een kat is vanaf 1994 verplicht, bij de APK mogen ze overigens een gedempte katvervanger niet afkeuren, omdat er tijdens de keuring geen delen gedemonteerd mogen worden ter inspectie, en de monteur niet kan zien wat er nou in zit... dat ze allemaal weten wat voor ding het is, is niet relevant; als jij met een decat door de gassentest komt, is er geen reden tot afkeur.
Echter, je kan er wél op bekeurd worden als iemand van politie/RDW je auto controleert... goedkeur APK is geen garantie op een boete-vrij leven

Afbeelding
Catback:
Een catback is een mooie afsluiting van het verhaal.

Afbeelding
Afstellen:
zodra je alles hebt gemonteerd, laat je iemand langskomen die je ECU opnieuw gaat afstellen (of je moet het zelf al kunnen, maar dan is de inhoud van dit topic waarschijnlijk niets nieuws voor je).
Zo krijgt je blokje precies wat ie nodig heeft.
Bij ODB2 ecu's is het in de meeste gevallen genoeg om hem opnieuw in te leren.