APK Regelgeving



APK Regelgeving

Berichtdoor MarcEM2 » do nov 10, 2011 12:04 pm

Wij hebben de APK Regelgeving per Mei 2009 doorgenomen en de wijzigingen daarin t.o.v. de huidige regelgeving hieronder op een rijtje gezet. Theoretisch kunnen daar dus nog wijzigingen in komen. Als dit het geval is zullen wij dit op de site vermelden.



Tab 1. Administratieve procedure

Controle voorafgaand de keuring:
Identificatienummer op het kentekenbewijs vergelijken met het voertuig.

Er mag geen keuring worden verricht als:

1. Het identificatienummer op het voertuig en het kentekenbewijs niet overeen komen.
2. De eventuele beperkte geldigheidsduur op het kenteken is verstreken.
3. Er op het kenteken wijzigingen zijn aangebracht. (in de variabele gegevens)
4. Er geen (of onleesbare) afgiftedatum of datum eerste toelating op het kenteken is vermeld.
5. Het kenteken niet van een vastgestelde uitvoering is. (gedeelte van het kenteken weg of als het kenteken geplastificeerd is)

De aanvrager moet in bovenstaande gevallen worden doorverwezen naar RDW.

Leesbaarheid kenteken
Alle ( variabele ) gegevens noodzakelijk voor een keuring moeten leesbaar zijn.

* Kenteken
* Identificatienummer
* Duplicaatcode
* Brandstofsoort
* Datum eerste toelating
* Alle massa's
* Omschrijving(en) bij bijzonderheden

Tab 2. Invulinstructie APK rapport
Reparatie adviespunten Airbag- Gordelspansystemen .
Geldt voor voertuigen i.g.g. na 31-12-2003

Dit betreffen geen afkeurpunten (of gewone AC codes) maar een reparatieadvies over het niet goed functioneren van Airbag en/of Gordelspansystemen . In het vak rechts boven moet een korte omschrijving worden gegeven van het reparatieadviespunt.

Het Airbagsysteem moet goed functioneren.

Wijze van keuren: Waar het beeldmerk “ AIRBAG ” staat moet een airbag aanwezig zijn. Als het duidelijk is dat een airbag is verwijderd, wordt dit vermeld op het keuringsrapport.

Bij voertuigen met Airbag- en/of Gordelspansystemen die zijn voorzien van een waarschuwingsinrichting wat in werking treedt als het systeem faalt, moet de waarschuwingsinrichting goed werken.

Wijze van keuren: Als het systeem is voorzien van een waarschuwingslampje, moet deze gaan branden als het contact wordt ingeschakeld. Vervolgens moet deze weer doven, eventueel na het starten van de motor. Als het waarschuwingslampje blijft branden, wordt dit vermeld op het keuringsrapport.

Reparatieadviespunten moeten zowel bij Goedkeur, Goedkeur na reparatie als Afkeur op het keuringsrapport worden omschreven.

Tab 3. Keuringseisen.

5.2/3.1 Algemeen

Controle tussen Kentekenbewijs – Voertuig

* Kenteken
* Brandstof
* Wielbasis (bij twijfel meten, zie ook 5.2/3.21)
* Aantal cilinders (behalve wankel)

Controle tussen Kentekenbewijs – Raadpleegscherm

* Kenteken
* Duplicaatcode
* Identificatienummer
* Brandstofsoort

5.2/3.10 lid 6 LPG
LPG aansluiting moet zijn voorzien van een stofkap. Tenzij deze is beschermd tegen vuil en water.

5.2/3.11 CO schema
Vereenvoudigd

5.2/3.15 Snelheidsmeter
De werking en verlichting van de snelheidsmeter is geen CP meer tijdens APK

5.2/3.16 Aandrijving
De aandrijving en bevestiging daarvan moet deugdelijk zijn, dus ook homokinetische koppelingen en kruiskoppelingen. (kruiskoppeling in de aandrijving hoeft niet meer op zichtbaar spelingvrij beoordeeld te worden)

5.2/3.19 lid 3 Assen
Overige draaipunten van een volledig onafhankelijke wielophanging mogen niet meer dan 1mm speling vertonen. (A.as rubbers van b.v. Golf 4 en Astra F en G vallen hier dus niet meer onder, deze zijn niet volledig onafhankelijk)
Ook is de controle omschrijving gewijzigd, is nu: op juiste wijze zichtbaar maken.

5.2/3.20 Wiellagers
De controle omschrijving gewijzigd, is nu: op juiste wijze zichtbaar maken.

5.2/3.21 lid 1 Wielbasis
Mag max. 2% afwijken van kentekenbewijs en lid 2. tussen L – R max. 15mm verschil (buiten fabrieksmatig verschil)

5.2.26 Stabilisatoren
Nu ook eis voor Personenauto's. Mogen geen breuken en scheuren vertonen en moeten deugdelijk bevestigd zijn.

5.2/3.27 lid 6 Banden
De draairichting op de band moet overeen komen met de voorwaartse rijrichting van het voertuig.
Lid 7/8.
Metalen elementen in het loopvlak is geen CP meer tijdens de APK.
Lid 8/9.
Banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben. Tijdens de APK is een nood- of reservewiel met een afwijkende maataanduiding niet toegestaan.
Lid 9/10 Bandenspanning

* Banden moeten een juiste spanning hebben, zoals deze door de voertuigfabrikant is voorgeschreven voor het betreffende voertuig.
* Als er geen bandenspanning door de voertuigfabrikant is voorgeschreven, moeten de banden op één as een gelijke bandenspanning hebben.
* Wijze van keuren , de juiste minimale bandenspanning wordt vastgesteld aan de hand van:
* Bandenspanningtabel in of op het voertuig. Juiste bandenmaat of anders die het meest overeen komt aanhouden.
* Als Bandenspanningtabel in of op het voertuig onleesbaar of niet aanwezig is. Informatie van banden- of voertuigfabrikant gebruiken. (instructieboekje, internet, Autodata, Olyslager enz).
* Geen gegevens van banden- of voertuigfabrikant beschikbaar: Hoogste bandenspanning als referentiewaarde aanhouden.
* Banden op één as moeten een gelijke bandenspanning hebben met een maximum tolerantie van 0,3 bar.
* Banden met een te lage spanning moeten op spanning worden gebracht. Dus verplicht reparatiepunt.



5.3.29 lid 1 Stuurinrichting (bedrijfsauto's)
Maximale “vrije” slag van het stuurwiel 15 graden . (was 30 graden)

5.2/3.29
lid 9. De stuurbekrachtiging moet goed werken.
lid 10. De slangen mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het wapeningsmateriaal zichtbaar is en mogen geen bewegende delen raken.
lid 11. De onderdelen van de stuurbekrachtiging mogen geen ernstige lekkage vertonen.

5.2/3.31 lid 1 E. Reminrichting
Remschijven mogen geen slijtage vertonen waardoor er gevaar op breuk ontstaat.

Remsysteem
Geen rijproef meer bij een remverschil tussen de 20% en 30% op de vooras, nu gewoon maximaal 30% .

5.2/3.31 lid 10/13 ABS onderdelen
a. deugdelijk bevestigd. b. niet in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. c. mogen niet zijn beschadigd, gescheurd of gebroken. d. mogen geen lekkage vertonen.

5.2.38 lid 5 Remvertraging
Ambulances, Kampeerwagens en Lijkwagens met een max. toegestane massa van méér dan 2500 kg moeten een min. remvertraging hebben van 4,5 m/s2 bij een max. pedaalkracht van 700 N.

5.2/3.41 lid 1 Deuren
De deuren moeten vanaf de binnenzijde en vanaf de buitenzijde kunnen worden geopend.

5.2/3.42 lid 2 Ruiten
Onnodige voorwerpen op de voor- en zijruiten is geen CP meer tijdens APK.
Lid 3. Licht doorlatendheid niet minder dan 55%, geen CP tijdens APK.

5.2/3.46 lid 3. Zitplaatsen
Verstelling van zitplaats en rugleuning moet vergrendelen, controleren in aangeboden stand.

5.2/3.50 Frontbescherming (Bullbar)
Bij voertuigen i.g.g. na 31-12-2008 moet de Bullbar zijn voorzien van een EG typegoedkeur.

5.2/3.51 lid b Verlichting Xenon
Voertuigen i.g.g. na 31-12-2006 met Xenon moeten zijn voorzien van:
• koplampsproeiers. en moeten ook werken
• De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.
• Niveauregeling, geen CP tijdens APK.

5.2/3.55 lid 7 Dimlicht hoogteverstelling
Als het voertuig is uitgerust met dimlicht hoogteverstelling moet deze goed werken.

5.2/3.57 lid 1 Extra toegestane verlichting
o.a. 2 extra: stadslichten, achterlichten, richtingaanwijzers v en a, staaklichten en 2 of 4 extra markeringslichten aan de voor- en achterzijde.

5.2/3.61 Verlichting en retroreflectoren
Verlichting en retroreflectoren mogen maximaal 50 cm vanaf het breedste punt naar binnen gemonteerd zitten. (was 40 cm) voor knipperlichten geldt deze maat vanaf 1998 i.g.g.

5.2/3.65 Niet toegestane/voorgeschreven verlichting
Niet toegestane/voorgeschreven verlichting mag niet werken.
Voertuigen mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai- of knipperlichten.

Aanvullende eisen “Taxi, zie bijlage” en “OV auto, zie bijlage”
In artikel 5.2.73 t/m 5.2.78 staan de specifieke eisen hiervoor beschreven.

Tab 4.

Artikel 26. Roestschade reparatie.
Roestschade reparatie anders dan deugdelijk lassen (b.v. lijmen of bouten) is toegestaan als dit door documentatie van de voertuigfabrikant kan worden aangetoond. De reparatie moet dan volgens voorschrift van de fabrikant worden uitgevoerd.

Artikel 41 en 42 Stationair en 4-gasmeting
Hybride aangedreven voertuigen geen CO en 4-gas eis. (hoeven niet gemeten te worden).

Artikel 43 lid 9. Wijze van keuren stationair CO meting (geldt niet voor LPG)
Als het voertuig is voorzien van een EOBD-systeem mag de stationair CO-meting vervangen worden door het uitlezen met een OBD tester die P-codes (Powertrain) kan uitlezen.

* Geen foutcodes – Goedkeur.
* Foutcodes – alsnog CO meten op normale wijze met CO-meter.
* 4-gasmeting: altijd op normale wijze met CO-meter.
* Voertuigen op LPG: Stationair CO altijd met CO-meter.



Enkel belangrijke vervallen controlepunten per 1 Mei 2009

Bijzonderheden (kentekenbewijs)
Aanpassingen Invalide en Gehandicapten.
Eisen rolstoelvervoer staan nu in een aparte keuringseis artikel 5.2.78. (alleen controle bij “Taxi, zie bijlage” en “OV auto, zie bijlage” )
Verder geen controle meer op aanpassingen in bediening van voertuig.

Verlichting
Geen controle meer op roest of andere aantasting (dof) van de koplampreflector (in het voor het dimlicht bestemde deel). Beeld moet uiteraard nog wel voldoen aan de eisen.

Banden
Banden op één as dezelfde karkas structuur. geen CP meer.

Remsysteem
Waarschuwingssysteem (lampje) remvloeistof niveau bij een niet doorzichtig reservoir, geen CP meer. Remvloeistof mag niet onder minimumpeil staan.

Zijafscherming en Afscherming achterste Achteras (lichte bedrijfsauto's)
Beide afschermingen zijn geen CP meer.

Snelheidsmeter
Zowel de werking als de verlichting (afleesbaarheid bij nacht) geen CP meer.

Spiegels

* Eis dat de linker buitenspiegel vanaf de binnenzijde, met een gesloten portier versteld moet kunnen worden. Geen CP meer.
* Eis dat bij voertuigen i.g.g. vóór 1-1-1975, de buitenspiegel zonder verstelling in de oorspronkelijke stand terug moet kunnen klappen. Geen CP meer.
* Exacte afmeting waar het zichtveld van een binnenspiegel aan moet voldoen (60m bij 20m) staat er niet meer in. Er staat nu dat het “achter het voertuig gelegen weggedeelte voldoende moet kunnen worden overzien”.

Diversen
De volgende bescheiden (papieren) moeten goed geordend tenminste 30 maanden worden bewaard (dit was 24 maanden)

1. gele doorslag van het keuringsrapport. (indien van toepassing)
2. fout ingevulde of onbruikbaar geworden keuringsrapporten.
3. de doorslag van een steekproef controle rapport.
MarcEM2

Avatar gebruiker
Ere-Lid
 
Berichten: 385
Geregistreerd: di nov 08, 2011 8:45 pm

Re: APK Regelgeving

Berichtdoor lexie & kimmie » do nov 10, 2011 5:24 pm

die marc is echt goed bezig 8-)
geaf them keas
lexie & kimmie

Avatar gebruiker
ABCS Fantasy Team Lid
 
Berichten: 210
Geregistreerd: wo nov 09, 2011 1:03 pm


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron